Stichting oudheidkamer

Al vanaf 1978 waren er plannen tot oprichting van een vereniging of stichting Oudheidkamer. Toen het gemeentebestuur in 1988 ruimte aanbood in het oude gemeentehuis van Poortugaal, konden de plannen worden verwezenlijkt.

Op 24 november 1988 is de Stichting Oudheidkamer Rhoon en Poortugaal opgericht. Initiatiefnemers waren de heren A. van Hilten en C. Cense te Rhoon. Samen met de heren K. van Pelt, R. Dubel, J.C. Keppel, C. Zevenbergen en I. Konings vormden zij het eerste stichtingsbestuur.
Op 17 december 1988 opende de Oudheidkamer Rhoon en Poortugaal zijn deuren.

Doel van de Stichting

Het doel van de Stichting Oudheidkamer Rhoon en Poortugaal is niet alleen het verzamelen van voorwerpen en documenten die herinneren aan de leef- en werkgewoonten van vroegere bewoners, maar ook het registreren, documenteren en exposeren daarvan.
De Stichting stelt zich ook ten doel voorlichting te geven, onderzoek te verrichten en de resultaten daarvan te publiceren. Kortom, de Stichting wil de historische interesse stimuleren en het verleden meer toegankelijk maken. Daarom houdt de Stichting zich warm aanbevolen voor alle zaken die betrekking hebben op het verleden van onze gemeente of regio.
Het bestuur en de medewerkers nodigen u graag uit om tijdens de openingsuren een bezoek te brengen aan de Oudheidkamer. De medewerkers zijn te allen tijde bereid uw vragen te beantwoorden.

Bereikbaarheid

Oudheidkamer Rhoon en Poortugaal
Dorpsstraat 27
3171 EP  Poortugaal

Tel 010-5015240 (alleen op zaterdag- en maandagmiddag).

e-mail: ohk@oudheidkamerrhoonpoortugaal.nl

De Oudheidkamer is geopend op zaterdagmiddag van 2 tot 5. Toegang gratis.
Voor groepen zijn we op verzoek ook op andere tijden open.
In juli en augustus is de Oudheidkamer gesloten. In verband met het wisselen van de exposities zijn we begin februari ook enige weken dicht. Mededelingen hierover vindt u op de website, op Facebook en in de streekbladen.

Het huidige bestuur bestaat uit:
Jan  Klingens, voorzitter tel. 010-5016644
Arie Beukelman Czn, vice-voorzitter,  tel. 010-5017557
Wim Kranenburg, penningmeester, tel. 010-5067077
Roelof Dubel
Kor van Pelt
Coby Kranenburg
Engel Dorst

Vaste medewerkers zijn:
Luk Vinke
Anton Mons
Corrie Berns
Arie Stout

Middelen

De Stichting werkt alleen met vrijwilligers en ontvangt geen geldelijke subsidie van de gemeente.
Om het werk van de Oudheidkamer mogelijk te maken is het noodzakelijk om een beroep te doen op vrijwillige bijdragen van bedrijven en particulieren. Voor een minimumbedrag van €10,– per jaar is men donateur en ontvangt men 2 x per jaar onze nieuwsbrief met interessante artikelen. Tevens wordt men op de hoogte gehouden van de activiteiten van de Stichting.
U kunt zich aanmelden als donateur van de Stichting Oudheidkamer Rhoon en Poortugaal door minimaal € 10,– per jaar over te maken op
IBAN NL86 INGB 00000 69864 t.n.v. de penningmeester van de Stichting Oudheidkamer Rhoon en Poortugaal onder vermelding van uw naam en adres.

Collectie

De collectie van de Oudheidkamer bestaat uit voorwerpen, foto’s en documenten uit vroeger jaren, die betrekking hebben op huiselijk leven en werk. In de grote zaal op de eerste etage worden regelmatig wisselende exposities gehouden.
Er ligt een groot aantal mappen met foto’s ter inzage. Ook is boven een kamer ingericht als “stijlkamer”.
Op de begane grond bevindt zich de bibliotheek. Daar kan men boeken en documenten, o.a. over de gemeente Rhoon en Poortugaal, de regio, het Koninklijk Huis en Wereldoorlog II inzien. Boeken en documenten worden niet uitgeleend. In de bibliotheek bevinden zich diverse vitrines met bodemvondsten.

In de trouwzaal van het oude gemeentehuis bevindt zich een vitrine met Chinees porselein en een vitrine met bodemvondsten uit  onze regio. Op verzoek laten wij u dit graag zien.